چگونه مصرف خودسرانه داروها را کاهش دهیم
تاريخ : برچسب:, | | نويسنده : aghamohammad

چگونه مصرف خودسرانه داروها را کاهش دهیم


حتما برای شما هم پیش آمده که دچار سردرد شدید و بطور ناخودآگاه به سراغ قرص استامینوفن رفته اید و یا در مواقع سرماخوردگی بدون مراجعه به پزشک با داروهای بیماری قبلیتان به گمان خود، خود را درمان کرده اید. اینها رفتارهای شایع و در بسیاری موارد خطرناکی هستند که گاها به دلیل عدم علم کافی افراد تکرار می شوند. در این چگونه از مضرات این رفتارها بیشتر خواهیم گفت.

چگونه

۱

انگیزه های مصرف بی رویه دارو
با وجود هشدارهای پی در پی درباره عوارض ناخوشایند مصرف بی رویه داروها، این رفتار در میان مردم همچنان ادامه دارد. شاید بتوان گفت یکی از دلایل این مسئله ارزانتر بودن قیمت دارو نسبت به درمان است و یا عدم آموزش مناسب پیرامون حفظ سلامتی در هوای سرد، چرا که به لیل این عدم آموزش بسیاری از مردم در طول فصل سرد بارها به سرماخوردگی دچار می شوند و از طرفی هم پزشکان به درمان ریشه ای این بیماری اقدام نمی کنند. بطور مثال جا نیفتادن واکسن آنفولانزا در فصل سرد یک نمونه از عدم درمان ریشه ای سرما خوردگی می باشد.
از اینرو مردم در سرماخوردگیهای پی در پی ترجیح می دهند به جای مراجعه مکرر به پزشک، خودشان با استفاده از داروهای بیمای مشابه قبلی اقدام به درمان کنند در حالیکه نشانه های مشابه به تنهایی حاکی از بیماری مشابه نیست.
در بسیاری موارد مصرف خودسرانه دارو به دلایلی اعم از کاهش درد، کاهش استرسهای روانی، تغییر در متابولیسن بدن برای چاقی یا لاغری، افزایش قدرت بدنی، افزایش حافظه و مسائل دیگر اتفاق می افتد.

۲

عوارض مصرف بی رویه دارو
مصرف بی رویه و خودسرانه دارو در ایران تاکنون تلفات زیادی داشته و مشکلات جسمی و روحی فراوانی بر بیماران وارد کرده است و بسیاری از بیماری های حاد و مزمن را در درازمدت متوجه افراد کرده است؛ ابتلا به انواع سرطان، بیماری های مفصلی، ناباروری، نقایص جسمی در نوزادان به هنگام تولد، از کارافتادگی کبد و کلیه ها تنها بخش کوچکی از لطماتی است که فرد در نتیجه مصرف بی رویه دارو و بدون مشورت با پزشک در معرض تهدید قرار می گیرد.

۳

جلوگیری از مصرف بی رویه دارو
۱- برای عدم انتقال این فرهنگ غلط به کودکانتان حتی الامکان از مصرف بی رویه دارو جلوگیری کنید و اگر گاها مجبور به مصرف دارو شدید این کار را در مقابل چشمان کودکتان انجام ندهید.
۲- در فصول سرد و البته در تمام روزهای سال مراقب سلامتی خودتان باشید تا به بیماری دچار نشوید.
۳- در روز به میزان قابل توجه میوه ها و مواد خوراکی حاوی ویتامین مصرف کنید.
۴-در مواقع بیماری حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید و حتما داروهایتان را تا انتها مصرف کنید. این مسئله باعث می شود بیماری شما ریشه کن شود.



نظرات شما عزیزان:

  • عکس
  • ريش